Alla inlägg den 3 maj 2011

Av Caroline - 3 maj 2011 15:12

Nästan. Efter en dusch, insmörjning och påklädning pustar jag ut i soffan och undrar hur tusan de här ska sluta..?      Helt färdig. Andas iiiiiiin, andas uuuuuuut. Oj oj oj!

Det är tur att jag inte har brottom. Å när jag har en tid att passa, gäller det att planera! Inte min bästa sida dock.   


Har manikyrat mej (eller pedikyr, vet inte vad som är vad) och slängt på lite sommar snyggt nagellack! Uuuurtjusigt.  


Väntar på att Mannen ska komma hem från jobbet, sen äta nåt och iväg till kramfors. Terry Evans ikväll på parken och vi ska parkera oss på första parkett jag, Matte å svärmor! Vet inte hur de ska gå då jag är känslig som tusan.. lär nog sluta i tårar den här gången oxå. 

Meen sån är jag, speciellt nu! =)


Kom på en sak när jag stog i duschen, från de ena till de andra.. Det är inte längre bara mitt allra heligaste jag inte ser.. om ni förstår vad jag menar..? Jag ser heller inte mina fötter längre, inte ens tåspetsen! Om jag inte böjer mej fram då såklart men står ja raklång å bara tittar ner med huvet ser ja inte mina fötter. Haha! Men mitt allra heligaste är helt skymd hur ja än försöker komma förbi magen, så varje gång ja far med hyveln bönar å ber ja att underlandet ska få ha livet i behåll.. utan större skador.! Väldigt spännande.. ;)

Men än så länge kan ja raka benen även om det krävs en lite större ansträngning än vanligt. Är jag smart så gör jag en vaxning medans jag kan så kanske jag klarar mej från det arbetet en bit över sommarn! Vilken ide!


Sen får barnmorskor och förlossningsläkare ta mej som jag är.. dom har nog sett de mesta.! Haha  


Lite info som ni säkert antecknar i eran viktigaste antecknings bok! 

Nä nu måste ja sträcka ut mej lite. Hej!

Av Caroline - 3 maj 2011 12:11

Graviditetsvecka 28

Trefjärdedelar av din graviditet har passerat. Man kan känna hur livmodern trycker upp mot revbenen så att de nedersta revbenen spänns ut. Det kan bli svårare för dig att ta ett djupt andetag. Du tycker kanske att ditt barn är lite väl stökigt nu.



I vecka 28 är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.


Barnets utveckling Teckning: GP/Lars Grennert

En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbytta i livmodern.

Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset. De starka kontrasterna mellan ljus och mörker består till efter födelsen, det nyfödda barnet föredrar kontrastrika leksaker i svart och vitt. Precis som ett spädbarn sover det ofödda barnet mycket. Man vet att unga barn har en stor del så kallad djupsömn, liten del drömsömn (REM-sömn, rapid eye movement, snabb ögonrörelse-sömn) samt liten del vakenhet. Dessa proportioner ändrar sig med graviditetslängd, barnets mognad och tillväxt: äldre är vakna längre och sover ytligare. Det finns forskare som tror att barn drömmer redan i livmodern och bearbetar det de varit med om.


Komplikationer vid tvillinggraviditet

 
Att vänta tvillingar är ansträngande och påverkar din kropp eftersom belastningen är stor.

Beroende på hur snart efter befruktningen som det befruktade ägget delar sig anläggs moderkaka och fosterhinnor på olika sätt. Risken för komplikationer under graviditeten ökar ju senare ägget delar sig.

De vanligaste komplikationerna är:

  • alltför tidig förlossning
  • att tvillingarna drabbas av det så kallade tvillingtransfusionssyndromet.

Om ägget delar sig under de första två dygnen
Ungefär 120 enäggstvillingpar föds i Sverige varje år i denna kategori. Dessa tvillingar löper inte större risk att födas för tidigt än tvåäggstvillingar. Risken är dock större än för graviditeter med bara ett barn.

Även risken för att någon av tvillingarna ska drabbas av syrebrist under graviditeten är liten. Fostren ligger nämligen i två helt separata säckar och med en tjock skiljevägg mellan sig. Skiljeväggen är lätt att se med ultraljud, framför allt tidigt i graviditeten. Det finns två moderkakor som dock kan vara sammanvuxna.


Om ägget delar sig mellan andra och åttonde dygnet
Ungefär 270 tvillingpar om året tillhör denna grupp. Även här befinner sig tvillingarna i olika hinnsäckar, men skiljeväggen är tunn, och det finns bara en moderkaka.

Dessa tvillingar löper ökad risk att födas för tidigt jämfört med tvillingar där skiljeväggen är tjock.

De blodkärlsförbindelser som finns mellan tvillingarna i moderkakan kan leda till tvilling-tvilling-transfusions-
syndrom
(ibland kallas det bara tvillingtransfusion).

Även om tvillingarna delar moderkaka har de var sin blodförsörjning. Av misstag kan det emellertid bildas kärl som förbinder de båda blodomloppen med varandra. Det innebär att det kan passera över blod från den ena tvillingens blodomlopp till den andres. I uttalade fall kan den ene tvillingen få för lite blod och få blodbrist och den andre för mycket blod. Det innebär att det finns en ökad risk att den ena eller båda tvillingarna ska avlida inne i livmodern innan förlossningen startar.


Det är den sistnämnda beskrivningen som vi har trott varit vårt fall framtills förra Ultraljudet då doktorn upptäckte en till hinna, eller tjockare skiljevägg, och då misstänker att dom har varsin men sammanväxt moderkaka. Därav dom täta kontroller fram tills nu. Nu är det den första beskrivningen som läkaren tror att vi befinner oss i nu. Vilket är en STOOOOR lättnad!


Om ni vart de minsta klokare av de här vet ja inte men ville ge en någorlunda beskrivning av hur den här graviditeten ser ut som så ni hänger med! ;)



Ovido - Quiz & Flashcards