Alla inlägg under januari 2011

Av Caroline - 28 januari 2011 15:37

Ja nu börjas de med tjatig bäbisfakta oxå å det är säkert uber tråkigt för er som inte är ett dugg intresserad men jag tänker dela med med av det i vilket fall som helst. Enjoy!


Bäbis:

I vecka 14 är kroppslängden 11,5 (huvud/stjärt). Tillväxten går nu i en rasande fart och först i v.22 avtar denna tillväxtspurt.

Mellersta delen av tarmen, som delvis legat utanför buken som ett bråck som buktar ut i navelsträngsroten, återvänder till bukhålan. Galla utsöndras till tarmen. Sköldkörteln producerar hormoner som är viktiga för tillväxten. De yttre könsorganen syns och är helt utvecklade till flicka eller pojke nu i vecka 14.

 


Ser lite läskigt ut men.. går väl till sej! ;)

Av Caroline - 28 januari 2011 13:08

Ja idag har ja en bra dag, de hade ja inte igår kan ja säga. Va ett tag sen jag hade sån där dålig dag så ja trodde dom va över. Men med en hemsk huvudvärk redan på onsdag kväll, gick å la mej ganska tidigt för ja skulle upp å jobba dan efter, igår alltså. Vaknade flera gånger under natten å huvet bara sprängde mer å mer, fick inte behålla en enda alvedon heller å hade bara brus hemma. Å för varje hulkning gjorde huvet mer ont å hungrig å illamående å bara blä. Fick stanna hemma och bara sova bort dagen och försöka få nåt i magen emellanåt.

Sånna dagar är verkligen inte kul, då blir ja nästan deppad och är rädd att de ska vara så hela graviditeten. Det är svårt att vara glad sånna dagar.

Det är tur att numera verkar vara långt mellan gångerna och förhoppningsvis tar de slut snart!


Huvudvärken gör mej lite orolig oxå ibland även om jag läst att de är vanligt att man kan drabbas av huvudvärk under graviditeten, särskilt om man har lätt att få det annars. Men huvudvärk + suddig syn bla kan vara ett tecken på havandeskaps förgiftning så man blir ju nojjig! Men det där håller ju Barnmorskan koll på varje besök och mina prover å blodtrycket va ju fint så jag ska inte behöva oroa mej.


Barnet har inte ens kommit ut till världen och jag oroar mej redan för allt som kan hända och gå fel, hur ska det då bli sen när jag inte kan ha h*n inlåst i min mage och inte kan kontrollera allt på samma sätt?

Nu börjar ja lite smått förstå en förälders oro över sina barn.. Och det här är bara början!

Men det är väl så mycket bra å fina stunder som gör det värt. =)


Har förresten börjat kolla på lite bra att ha saker. Det är tur att man känner så många som har barn så man kan få mycket bra saker i topp skick till bra priser, för det gäller verkligen att tänka efter.. Det är så sjuka priser på allt från en skötväska till barnvakter till barnvagnar!

Ekonomiskt tänkande är att rekomendera å ja tackar han ovan som måste ha skjutit mej med en aha-pil och gjort så jag sen den dan jag fick veta att vi va gravid tappat allt som har å göra med slösa suget! 

Jag har aldrig förr under mina 26 höstar haft så mycket pengar kvar på kontot när de är dags för nästa lön att komma in å aldrig har ja fört över pengar på sparkontot bara för att jag kan! Känns underbart och VUXET!

För de har verkligen varit min stora oros tanke innan. Jag har tänkt att hur sjutton ska jag kunna skaffa barn som inte ens kan hålla i mina pengar??!!

Men det är väl så att man prioterar om när det inte längre gäller en själv bara.

Mattias är nog lite chockad över mitt plötsliga ekonomiska tänkande och sparande. ;)


Hur som haver de jag skulle komma fram till va att trots att de kanske är lite tidigt att börja handla grejjer känns de ändå lite som att man måste passa på när bra saker dyker upp. Och trots att jag blir jättenojjig och tror att bara för ja börjar köpa saker kommer nåt att hända så är de ändå som en person sa: ska man tänka så ska man ju inte handla förrns ungen kommit ut för det kan hända saker när som helst om det vill sej illa. Och de är ju sant.


Jag tänkte att ja skulle bara uppdatera lite kort men jag är ganska duktig på att skriva noveller och komma in på saker som inte va de ja tänkte börja skriva om från början! Haha


Nu ska ja hänga lite tvätt iaf.

Hejja.



Av Caroline - 26 januari 2011 15:38

Sakta men säkert har vi gått in i vecka 14 och det känns helt otroligt att om 6 veckor har halva graviditets tiden gått!!! OMG! =)

Tycker nu att jag fått en liten kula, om än liten men så roligt att de faktiskt händer nåt med magen så man vet att det är nån som växer där inne. För den som inte vet att ja är på burken kan nog inte se det den personen tror nog bara att jag ätit rejäla portioner till både lunch och middag och inte gått på toa på några dagar (vilket då typ är sant) men vi som vet kan nog ana en bulle.

På kvällarna känner ja mej ibland som en säl med världens mage så undra hur jag kommer känna då det verkligen inte går att ta miste.! Haha.


Mattias sa igår när vi skulle äta middag att snart kommer ja inte kunna sitta i soffan å äta vid vardagsrums bordet för magen kommer va ivägen..!

Då få ja väl sitta på golvet så kan magen vara under bords skivan då. =)

Eller så får vi helt enkelt börja äta vid köksbordet som vanligt folk gör.


Nu ska ja brumma ner på affärn!

Hejja.

Av Caroline - 20 januari 2011 14:00

Ja vad tänkte ja på när ja valde att äta risgrynsgröt till lunch? Fast då mådde jag bra. Men utan förvarning gör plötsligt gröten en U sväng i magen och ska upp, hur mycket jag än försöker svälja emot. Av allt jag ätit och fått känna hur de känns när det vill ut samma väg igen dessa veckor så va gröten de värsta hittils. Tillomed ris o korvstroganoffen va trevligare. Svettig å slut efter mitt uppkast tänker jag nu slänga mej i soffan å inte göra mycket alls.


Nu vet ni det!

Av Caroline - 19 januari 2011 15:18

Till min svägerska Jossan: Nu jäklar, kors i taket, nu uppdaterar ja lite i bloggen! Just for you <3 ;)


Jag ser ljuset i tunneln, solen i natten, lampan i mörkret, hittat vatten i öknen!

Jag mår bättre å bättre för varje vecka nu å dom kaskad kräkningar ja gör nu emellanåt kan ja leva med för jag kan ändå fungera normalt nu, kan jobba och lyfta ett finger här hemma oxå emellanåt tillomed (latheten sitter som vanligt i) och det är så skönt!

Mitt humör är bättre även om de pendlar men jag känner mindre för att mörda nu än ja gjorde för några veckor sen. Kan behärska mej när ja vill sparka Matte ur sängen för att han andas och jag har börjat sminka mej på dagarna igen! Känner mej inte som snyggast på byn men snyggare än bedrövlig! Hehe Det är inte lätt att vara på burken, på smällen, ha en bulle i ugn. =)


Är nu i vecka 12+2 dagar, men roligare att säga att jag gått in i vecka 13! Tiden går så sakta så man greppar efter minsta tecken på att det går framåt.

Va hos Barnmorskan igen i måndags och fick lämna massa blod för alla prover som görs för att se så jag är frisk från tex Hepatit å HIV mm. En riktig hälsokoll. Blodtrycket och sockret va fint. Hade gått ner nåt kg (hade gått upp 2 förra gången) Och jag antar att det är för att jag inte behöver gå upp å äta på nätterna längre, nu klarar jag mej till frullen.

Fick oxå tid för ultraljud: Den 1 Mars ska det äntligen ske!

Då blir det nog mer verkligt för just nu är de fortfarande en skum känsla av inbillning som ploppar upp ibland.

Jag sa till barnmorskan att jag va rädd att efter hon tagit alla prover så skulle hon upptäcka att jag inte alls va gravid!

Men 5 grav. tester, sprängande helium pattar och uteblivna indianer i dalen kan väl inte ha fel??!! Hehe Hope not! =)


Dessutom kommer min nya parfym räcka i evigheter för just nu tål jag inte lukten av den fast ja vet att jag älskar den!

När Mattias kokar kaffe tycker jag det luktar kattskit å tror katta dyngt å skriker till mattias att rensa kattlådan! I mitt huvud låter det mer som " RENSA KATT LÅDAN FÖR HELVETE INNAN JAG DÖR!" Men ja hinner oftast tygla mina ord å de är särskilt bra i situationen ovan då katta inte ens skitit å Mattias inte förtjänar mitt graviditets hormon smittade humör! Men lite irriterad blir han ändå med all rätt åt att jag gapat åt han för ingenting. Hoppas han får en extra styrka och ett tålamod sänt från ovan om han ska orka med mej ett tag framöver! Hehe


Fast de händer som tur är inte allt för ofta! =)


Nu kurrar magen igen och Matte kommer strax hem med lite Tacos som jag ska frossa i till middag! Får se om det blir nåt över till han.. =P


Hejja!

Presentation

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards