Alla inlägg under september 2011

Av Caroline - 28 september 2011 20:21

Idag lämnade jag barnen och Mattias för en halvsnabb visit till birsta med syster. Hon skulle köpa lite till renoveringen av huset och en spishäll på Ikea så dom kan kocka lite krubb i de nya fina köket. För varje vitvara man köpte fick man 500 kr att handla vad man ville för så självklart begav vi oss till barnavdelningen å tänkte shoppa loss! Men det stog helt stilla, kunde inte hitta nånting. Typiskt. Men pengarna finns ju kvar till en annan gång. :-) jag har nog inte sagt att jag ska bli moster va? Den 22a december är det beräknat att bäbis ska anlända. Vilken julklapp va! :-) iaf, det enda jag fick med mej från ikea va ännumer kräkhanddukar, eftersom dom vi har ständigt hamnar i tvättkorgen.. :-P och så självklart dom där doftljusen. Sen hade jag tänkt springa in på HM å köpa sånna där lurviga mysiga overaller med öron på till barna men vart tight med tiden så det får bli en annan dag. Skulle va i kramfors på BVC kl 15 för idag var de då dags för dom där vaccinations sprutorna på barnen. Våra oskyldiga små söta flickor som inte har en aning om vad som hände bara att där satt dom i mammas och pappas knä nöjda å myste å plötsligt gör de så ont så tårarna kommer och dom tittar på oss med sina ledsna ögon och ens föräldrahjärta gör så ont! Hugaliga. :-( men det var fort gjort och dom somna så fort dom kom i bil stolarna. Dom har varit lite småkinkig nu på kvällen men inget "allvarligt" så om det beror på sprutorna eller ej är svårt att säga. Dom verkar sova gott nu iaf så får vi väl se hur det är sen. Har iaf avvaktat med att ge alvedon då dom inte har feber än sålänge och om dom har ont i benen vet jag ju inte men då skulle dom kanske inte sova så gott som dom gör nu. Men kvällen är inte slut än å natten har inte ens börjat. Mätning å vägning vart det ju oxå å nu ligger tjejerna ovanför 5 kilos strecket och är 58 lång. Stora tjejer! Kan nästan inte förstå hur små dom varit. Man glömmer fort! :-) nä de va väl allt för idag. Får se vad morgondagen har att ge. Och återigen mobilbloggar jag därav den oavbrytliga jobbiga texten. Hej!

Av Caroline - 24 september 2011 10:11

Imorse strax före kl 7 vaknar jag att bella ligger å jollrar med ett stort leende i spjälsängen breve mej! Ett underbart uppvaknande. :-D jag har väntat på att det ska komma. Det är några veckor sen dom började med dom där ljuden "ah" och så ett annat ljud jag inte kan beskriva, ungefär som att dom ska gurgla typ. Och dom där stora leendena som får en å smälta. Men ljuden har varit nåt enstaka bara då å då. Men imorse verkligen låg hon å surra på. Så roligt å höra! :-) Mattias är i nyadal å gör lite jobb åt Ifk nyland så sen kl halv 8 har vi tjejer varit själv. Jag har matat dom och nu ligger dom på golvet på filtarna och sover och jag har fått i mej lite frukost oxå. När dom vaknat ska vi nog gymma lite i babygymet och sen äta igen. Sen tror jag att vi tar en prommis i vagnen om det fina vädret stannar kvar. Vet inte hur länge matte blir borta men skulle tro det blir några timmar till. Spännande..! ;-)

Av Caroline - 22 september 2011 23:29

Och så slog det mej igen: Jag har 2 barn! Världens finaste tvilling flickor. kan inte få nog av deras lena kinder och mjuka persiko huvuden, älskar att snusa å pussa på deras huven när jag håller dom i famnen. jag blir galen av kärlek till mina barn. Man tror att man har älskat någon så mycket som det bara går när man har en sambo man är upp över öronen kär i. Tills man får barn. Då är det kärlek gånger tusen. En underbar förälskelse på ett särskilt vis, en mor-dotter kärlek. En lite skrämmande kärlek oxå. Hur galet mycket jag än älskar Mattias å skulle gå sönder om något hände han. Så skulle jag troligtvis ändå på nåt vis klara mej ändå. Om ni förstår hur jag menar? Men skulle det hända mina barn något... vill gråta bara jag tänker den hemska tanken! Det gör ont i själen.


Jag är så lyckligt lottad just nu som har min fina lilla familj, flickorna och underbara Mattias. En underbar pappa till mina barn. LYCKA.

Usch jag blir alldeles tårögd! (jätte tönt, i know) ;)


Så vidare till något mindre djupt och töntigt..

Ännu en dag har snart passerat och helgen är ganska snart här. Vart tar dagarna vägen?

Fick mej iaf den där tuppluren som jag skrev om i tidigare inlägg, tjejerna vaknade inte på nån timma så undertiden sov jag sött på soffan. Mattias påstår tillomed att jag snarkade men de har jag svårt att tro.! =P

Senare på eftermiddan fick vi besök av Mattes mormor, tjejernas gammelfarmor då. Och Mattes kusin lilla Edvin som har blivit så stor och börjat skolan! Herregud vad åren har gått. Även Fredrik och Emma har varit hit på en kaffetår.


Sen vette tusan vart kvällen tog vägen?

Tjejerna ligger iaf sen nån timme tillbaka i spjälsängen och sover för natten. Hoppas ja iaf. =) Hör genom babyvakten att nån av dom verkar drömma lite. Antar jag att dom gör när dom låter sådär? =) Som små hundvalpar ungefär.


För morgondagen hoppas jag på bättre väder för jag skulle verkligen vilja ta en tur med barnvagnen. Annars funderar jag på å ta en liten tur för mej själv och uppsöka ett solarium.. Jag ska fråga matte snällt. ;)


Men nu tror jag det är dags för sängen även för oss vuxna.

Natti natt.

Av Caroline - 22 september 2011 12:44

Natten gick bra. Vi kom inte i säng riktigt som planerat då Bella va ganska gnällig och ovanligt bökig att mata. Vet inte riktigt varför hon blir så, och jag undrar om hon vet det själv. Men efter att hon ätit en stund blir hon plötsligt arg/ledsen och börjar skruva på sej som om hon inte vill ha mer men tar man bort flaskan blir hon ännu mer arg/ledsen och söker efter den typ. Då brukar det funka med att stoppa in tutten bara så blir hon lugn och snuttar på den ett tag tills hon vill äta mer. Ungefär som dom annars gör när dom ligger vid bröstet. Men nu vägrade hon tutten å inget va riktigt bra. Trots att hon rapat ordentligt. Men så fort mattias la ner hon på soffan kom värsta flinet å hon börja "snacka" å gurgla som aldrig förr! Vi vart verkligen överraskade. Men sen började hon om igen. Tillslut åt hon upp men ville ändå inte komma till ro. Men tillslut somnade hon i min famn och halv 2 la jag ner henne. Men sen sov dom nästan hela natten förutom då Lovis vakna och då väckte Bella Med allt flaxande. Och ett stort leende på läpparna hade hon. :-) men så fort jag tog upp lovis somnade Bella om, bytte till torr blöjja och la henne breve mej i våran säng. Efter lite flaxande så somnade även hon om. Behövde alltså inte gå upp å mata! Underbart. Så fick vi sova lite till innan väckarn ringde. Fick tillomed väcka tjejerna sen. Dom höll sej alltså då i ca 8 timmar. Mycket skönt. Sen bar de iväg till föräldragruppsträffen. Sen barnmorskan för mej. Mattias va tvungen å lämna oss där emellan då han skulle åka å ta emot en soffa leverans åt sin syster. Men vi tjejer klara oss ju själva. Dom somna inne hos BM så dom va så snäll så. Det värsta är när lilla jag ska kånka på 2 bilbarnstolar, skötväska och min egen väska. Jag är ju inte nå vidare stark å stor.. ;-) men lär ju bli! Haha. Ser nog lite roligt ut. Hemma nu och la mej på soffan å där trivs jag himla bra. Skulle kunna ta en tupplur men tjejerna börjar knorra lite smått å vaknar nog snart å vill äta. :-) hejja hejja!

Av Caroline - 21 september 2011 22:40

Så var denna dagen snart slut. Ska strax mata tjejerna en sista gång innan vi alla bäddar ner oss för natten. Igår va jag å töserna och hälsade på på jobbet. Ha inte varit dit på evigheter men så fort man kliver innanför dörren där så känner man sej som hemma. <3 saknar massor även om jag har de bra som mamma ledig oxå. :-) idag har vi varit på mekonomen en sväng och köpt klädsel till sätena i kingcaben, som jag står som ägare på förövrigt. Gillar kingen jag som jag gärna brassar ner på ica med och slänger upp varorna på flaket sen när jag ska hem. :-P sen va vi in på garn å väv affären å tittade på lite villervalla kläder till barna å det finns ju så mycket fint så man blir alldeles sjuk men eftersom vi har så mycket kläder så la vi band på oss och köpte bara varsin mössa och scarf till tjejerna. Sen hem å mata både oss själva och barnen och sen har mattias gått runt här som en riktig hemhjälp och städat och plockat efter oss. Glömt sängkläderna ute på balkongen har han oxå gjort så vi måste rota fram extra täcket eller sova i bara lakanen. :-) imorrn är det dags för andra föräldragrupps träffen igen och ämnet är mat. Spännande. Och efter det har jag tid hos barnmorskan för besiktning. Eller efterkontroll av mitt allra heligaste! ;-) så det blir upp tidigt så jag hoppas tjejerna sover hela natten som dom gjort mer eller mindre nu några nätter. Inte natten som var då dom va lite oroliga och hungriga. Så med det säger jag godnatt. Men först matdax!

Av Caroline - 20 september 2011 14:17

Har haft nå vajjsing med modemet så Matte fick fixa ett nytt å det blir så tråkiga inlägg med mobilen då jag inte kan lägga ut nå bilder då.

Men nu tänkte ja komma med en liten bildbomb då Matte äntligen fört över alla bilder från sin iphone till datorn!

Det är från dagarna innan förlossningen tills nu typ..



     

Här är Tisdag, samma dag som vi fick åka in för observation då jag fick havandeskaps förgiftning å hade skyhögt blodtryck och sjukt mycket vatten i benen som ni ser.. hade gått upp 10 kg i vätska bara senaste veckan.. vågen stog på 82 kg!


       

Torsag morron undersökte dom mej å då visade det sej att jag va öppen ca 2 cm, Mattias som då hade sovit hemma den natten vart lite svettig då han där på förmiddan kom tillbaka och insåg att han skulle bli pappa... PÅ RIKTIGT!  

Jag vart förflyttad till ett förlossningsrum och plötsligt hade jag nät trosor och bauta blöjja på mej och vi va som i ett lyckorus för nu var de ju äntligen dax! Vid 10 tog dom hål på första hinnan (bebisen längst ner) vattnet gick och jaf fick verkar.. Så småningom va de dags för lustgasen... denna ljuvliga underbara lustgasen! Både jag å Matte hade så jäkla roligt åt den å vi turades om att dra lite. Vi hade så jäkla roligt åt den, matte fnittra som en tjej å jag åkte karusell, på riktigt kändes det som att jag va tillbaka på tivolit i kramfors när vi va 14-15 å jag satt i den där jäkla virvelvinden med dom jag bruka åka den med, helt sjukt! Å jag förklarade för Matte å barnmorskan hur de kändes där i mitt lyckorus å då svarar BM: " fortsätt å åk den där virvelvinden du så kommer de här gå bra" Sen viskar hon till matte innan hon går ut att han skulle hålla lite koll på mej så jag inte fastnade i den där lustgasmasken.... ;) 

Men han satt ju lika mycket i den så fort dom lämna rummet! Haha.


Mellan varven va ja ju tvungen å gå på toa å Matte hjälpte mej dit å medans ja satt pös han ut i rummet å kom sen tillbaka alldeles fnittrig.. hjälpte mej med nya bindor å allt. Han va suverän! Sånt jag aldrig skulle tillåta annars gjorde han..


Vid 16 tiden va värkarna så kraftiga så jag fick EDA i ryggen. Tack kära för den oxå.! Så höll vi på till sena kvällen och vid 22.30 börja riktiga krystverkarna och 23.30 tittade Lovis ut och 10 minuter senare kom Isabelle.

Matte va hur underbar som helst jag kan inte beskriva det. Han gjorde precis rätt hela tiden, hjälpte mej å hålla koll på värkarna så jag tog lustgasen i rätt tid. Höll min hand när ja krysta å stöttade mej å berömde mej.

   

  Dagen efter va jag rätt trött å hade den värsta träningsvärken någonsin hela vägen runt över magen å bak i ryggen. Gicksom en ostkrok i en veckas tid å trodde aldrig jag skulle kunna gå rakt igen. Plus att jag kände mej helt ut å in på det allra heligaste stället! kissade liter vis med vatten i flera dagar då all vätska lämnade min kropp. På några dagar gick jag från barbapappa formad till mitt forna jag, tillomed ännu smalare då jag inte hade en enda muskel kvar i kroppen.

Fick åka upp på barnavdelningen då flickorna gick ner så mycket i vikt å bara kräktes. Dom fick sond genom näsan och vi matade dom med spruta genm slangen var tredje timma.. dag som natt! Mattias va själv med dom där uppe första natten då dom ville behålla mej nere på förlossningen pga mitt blodtryck och tyckte jag behövde vila. Sen va vi kvar på barnavd. i en vecka innan vi fick åka hem å jag kunde amma dom helt utan sonden och flickorna inte behövde "sola" nå mer pga gulsoten.

           

                                      Pappamys  


       

Farfarlycka!                Morfarlycka!                       Farmorlycka!


  Mätt å belåten.

  Tvillinggrabbarna Valjemot med varsin tvillingtjej. Dom slåss alltid om dom mer eller mindre. ;)


     

Bada gillar vi!          Glada å spralliga.     Sova är skönt.


Nu vart de mycket på engång, ändå är det i korta drag. =P Men 3 månader senare så har ni iaf berättelsen här. =)

Av Caroline - 15 september 2011 18:04

Idag har vi varit å skrivit papper för gemensam vårdnad för Lovis och Bella och även faderskaps papper så nu är Matte pappa på papper oxå, nu blir han inte av med oss, eller vi med han! ;-) hihi. Det kändes konstigt, efter snart 3 månader kommer det fortfarande som en liten aha tanke att shit, vi är föräldrar! Jag är mamma till 2 barn och mattias är pappa. Det är inte längre bara Matte och Carro. Vi är en familj på 4. Ganska fränt. :-) ryktet hade spridit sej där uppe på socialförvaltningen att det var tvillingar så folk kom in till oss för att titta på dom men vart besvikna när det bara va matte och jag. Farmor har lagt beslag på dom idag och jag undrar om vi måste efterlysa våra barn snart. ;-) hehe. Nä men vi insåg att matdags för barna skulle nog infalla sej under tiden vi va i stan om vi inte skulle göra det tätt emellan å det kändes lite för tight så då frågade vi farmor deras om hon ville va barnvakt å hon är ju aldrig svårövertalad så hon va här på 3 röda och hämtade dom! Vi hade lite andra ärenden oxå på stan å kände att de kunde va lite skönt att åka bara vi 2 å strosa lite. De va längesen! Hur underbart det än är med barn så behöver man en nypa "frisk luft" emellan varven för å känna sej som "bara carro" för en stund och samla lite ny energi. Det behövs inte mycket, det kan va guld värt att tex bara få åka ner på ica i 15 minuter och sen ta ett extra varv på byn med bilen å spela musik på hög volym på vägen tillbaka. Sen är man fit for fight igen och man har även hunnit sakna sina guldklimpar sjukt mycket på den lilla stunden. Konstigt. Mattias sa i bilen påväg hem från stan att han saknar dom. Å då va de max 2 timmar sen vi for. De är kärlek de! <3 men vi har fortfarande hållt oss från att fara och hämta dom. Vi har istället möblerat om i vardags rummet. Och installerat nya platt tvn som mattias fick hem idag. Skita platt och jättestor känns den då vi hittills har varit så omodern och haft kvar den klumpiga gamla tjock-tv apparaten. Jag säger bara wow! :-P men ska bli spännande sen å se hur matte klarar av små kletiga handavtryck på sin fina tv när Lovis å bella börjar knata omkring å ta på allt.. Väldigt spännande! Han har nog med att klara av mitt slarv å sölande.. ;-) har förresten hittat en blogg som skrivs av en 19 årig ensamstående tvillingmamma och den gör mej så jäkla pepp. Fasen vad hon gör det bra alltså. Vi är 2 om det men ibland känns det för lite, men hon är ensam att sköta allt. Och 19! Och dessutom levt med droger och depressioner. Men mår nu prima och lever ett vanligt liv. OCH HON BAKAR BULLAR I MASSOR. Hela tiden typ. Hur gör hon??? Nu va hennes tvilling pojkar 5 månader och de blir väl lättare då men va tusan.. :-) fantastiskt! Round-and-round.bloggplatsen.se heter hennes blogg iaf om ni är nyfiken. Och nu har jag bloggat från mobilen därav den jobbiga texten utan ett enda mellanslag!

Av Caroline - 14 september 2011 20:44

Vimsiga Jag. Eller nåt sånt. Va på bvc idag som planerat. Vi kom tillomed i tid! Vi har alltid, varenda gång varit 10 minuter sen. Hon säger att hon förstår att de kan va lite sisådär å planera med 2 små.. Å att när det är bara hon vi ska träffa så gör det inget men när det är doktor som ska titta på barnen är det lite mer tidspress. Å de är ju skönt att hon har lite förståelse men man skäms ju lika mycket varje gång! :-P så idag kändes de riktigt skönt när klockan slog halv samma sekund jag kom in stånkandes å flämtande med en unge i bilstol på vardera arm! ;-) mattias va å parkera bilen medans.


Men någon vaccination va de inte dags för som jag fått för mej, bara vanlig vägning och mätning. Men tur de iaf, jag va ju ändå på rätt plats vid rätt tid. Ha kunna varit fel dag oxå.. :-) dom hade hullat på sej fint iaf, växer så de knakar å allt ser bra ut! Mycket skönt. Så snart väger bruttorna 5 pannor var. Börjar bli tungt för lilla mej så jag måste nog börja med lite armhävningar nu!


Annars, ikväll fick jag va själv med båda tjejerna. De va bara 1 timme men det föll sej precis över mat dags så jag fick fullt upp! Men löste det bra kände jag. Har gjort det själv några gånger nu och övning ger verkligen färdighet. Jag lägger dom i varsina baby sitter, sätter mej i soffan och så har jag dom på varsin sida om mej med ansiktet mot mej och bakdelen, på sittern på rumsbordet och så en flaska i varje hand samtidigt. Sen får ja avbryta för rapning då en åt gången men den som får ligga kvar å vänta får tutten under tiden så då håller hon sej nöjd medans. Det blir ju lite gråt å skrik så klart innan man kommit på plats å gjort båda torr om rumpan innan å så men det är en vanesak att inte bli stressad av det å känna sej otillräcklig. Första gången var när mattias va på hockeyträningen å då kändes det som att mattias va borta i en evighet kan jag säga...! :-P men nu går de bra å jag har lärt mej att hålla huvudet kallt så att säga. ;-) jag ska komma ihåg å fota lite nästa gång så ska ni få se hur vi tjejer klarar oss utan pappa. :-) nu ska jag äta lite ben å jerry glass. because im worth it. ;-)


 

Ovido - Quiz & Flashcards