Alla inlägg den 5 mars 2011

Av Caroline - 5 mars 2011 15:18

Ja här kommer lite bilder då! Jag ber om ursäkt för min sunkiga stil i mjukisbrallor å tunika men ja skulle hoppa in i duschen efter frullen men måste ju ta korten innan frullen är i magen så de vart de som låg närmast sängen som fick åka på! =)


Lägger även in de gamla fotot för ca 2 veckor sen bara så man kan jämföra.


     

Dom 2 första är alltså från idag, vecka 19 (18+4) Och den 3dje är för ca 2 veckor sen. Kulan har allt blivit lite rundare. Mätte omfånget på magen oxå å den har växt med 4,5 cm.


   

Å här är dom små liven, tvilling 1 och 2 som dom för tillfället heter. =)

Helt otroligt, och man ser ju så tydligt nu jämfört med lite äldre UL bilder som mest bara va gråsvarta mönster men nu för tin kan man verkligen på egen hand urskilja vad som är vad. Å hur dom rörde sej å flaxade med armarna eller benen. =) Super häftigt!


Ja nu har ja fått ut bilderna iaf. Nån som kommer bli glad.. =)

Nu ska vi käka lite innan vi ska bege oss ner på Nyland till några å se Modo matchen på tv.

Ha en trevlig lördag kväll!

Av Caroline - 5 mars 2011 10:48

Vaknade kvart i 9 imorse å sen låg vi bara å myste. Mattias spela lite musik på mobilen för tvillingarna i magen å hade hoppats på att han skulle få känna nåt men inte än. Det är bara jag än så länge. Men igår kväll lyssna han efter hjärtljuden och tyckte sej höra deras men han hade lite svårt att skilja på deras å mina hjärtljud för mitt hjärta dunkar ju på rätt bra å när det är inte bara blod för en utan för två bäbisar jag ska pumpa runt. Nu förstår man ju den där hjärtklappningen jag får ibland då de känns som hjärtat är på väg ut ur kroppen! =)


Sen steg vi upp å Mattias tok några nya kort på magen så nu är det gjort, få vi se när dom kommer ut. ;) Ska ta kort på UL bilderna oxå men måste hitta ett bra sätt så inte ljuset speglar sej i dom så man inte ser vad det är. Men de kommer!


Matte har åkt ner på hallen å träna lite och jag har ätit fil å flingor å nu dricker ja lite kaffe. Tvillingarna brukar vakna lite extra till liv när ja druckit kaffe så ja vet inte om dom gillar det eller ogillar det men jag försöker att inte dricka för mycket för säkerhets skull även om det är mysigt när dom kittlar mej på insidan. =)


Ska berätta lite snabbt och enkelt om Ultraljudet i Tisdags och Onsdags..

På första UL så visade det sej som sagt vara 2st bäbisar och det var ju helt underbart om än lite shockande, vi skrattade och grät! =)

Och eftersom det är 2 vill doktorn gärna kolla lite extra oxå för å se om dom delar eller har varsin moderkaka.. och så kunde inte UL "tanten" hitta skiljeväggen på ena tvillingens hjärta som gör att man kan se alla 4 kammare.. hon sa att de berodde säkert på att bäbisen låg tokigt så de va svårt att se. Men doktorn hade inte tid just då så därför fick vi en ny tid dagen efter, i onsdags. Tillbaka och lite extra nervösa låg vi där igen och fick se dom små liven, när doktorn (som för övrigt ser ut som Jack Nickolsson i filmen The shining och Jökboet) säger att nu ska vi se hur hjärtat ser ut ligger jag där och vågar knappt ta ett andetag och Mattias kramar min hand hårt hårt. När dom efter vad som kändes som flera minuters tystnad säger" men där är hjärtat och det ser såå fint ut med alla kammrar!" Så brister spänningarna och jag börjar såklart tok gråta! Usch de så skönt att få höra och jag hade inte riktigt insett själv hur orolig jag egentligen varit.


Och så kunde dom konstatera att tvillingarna ligger i varsin säck men delar moderkaka, alltså näringstillförseln och det är 2 tjejer. Så som det verkar är det enäggs tvillingar men man kan tydligen aldrig va riktigt säker. Men det är oviktigt, det som är viktigt är att hålla koll på dom så dom får lika mycket näring båda två, så inte den ena tar mer. Det är tydligen en risk och vi kommer få komma tillbaka på ganska täta kontroller under resten av graviditeten så skulle nåt se tokigt ut upptäcks de i tid. Doktorn börja prata om att ligga flera veckor på Huddinge sjukhus å de va nåt om att man kanske måste bränna/lasra bort väggen så dom får lika, vi hörde han säga nåt om att plocka ut dom för tidigt å han bara pratade på, pratade på, pratade på om alla dessa risker å jag fattade ingenting när vi gick ut därifrån, jag fick fråga mattias vad han menade, var bäbisarna sjuka eller friska? Ska vi vara glada eller oroliga?

Men tvillingarna mår bra å dom är pigga och allt ser bra ut. De va bara alla evenuella risker som kan inträffa då en tvillinggraviditet ändå är lite avancerad än en "vanlig" och då dom dessutom delar på moderkakan, som han informerade om, dock väldigt traumatiskt och barskt. Han ville väl att man ska va förberedd på vad som KAN hända så de inte kommer som en överraskning OM det händer. Men de va nog men att vi dan innan fått veta att de va 2 ist för 1 bäbis å allt de där. Hade önskat att han väntat lite eller tagit de lite pö om pö så man hann smälta allt å fatta vad han säger. Tur att Mattias förstog mer än mej och kunde lugna mej. Sen har Matte suttit och googlat om tvillingar och allt de här och förklarat mer. Han är så söt när han verkligen försöker sätta sej in i allt. =) <3 <3 <3


Nu gäller de bara att försöka släppa alla dessa mardröms senarion jag hann måla upp framför mej och ta det för vad de är: Dom mår bra, massor med tvillingargraviditeter går fint varje år, och det är bara risker som man ändå måste va liiiite medveten om men inget att oroa sej för förrns de händer OM de händer. Nu ska jag bara njuta av dom 2 små liven i min mage.

Å nästa UL återbesök är 30 mars så de är inte ens 4 veckor tills dess så under den tiden ska jag väl kunna slappna av iaf. =)


Har även fått feta att ett till par vi känner väntar smått å det är såå roligt! Jag kan inte säga mer än så just nu. =) Men vi är så glada för deras skull!


Måste avsluta nu för en akut visit på toa men ja lägger ut bilderna i ett senare inlägg! =))


Ovido - Quiz & Flashcards