Alla inlägg den 9 september 2011

Av Caroline - 9 september 2011 10:56

världens tråkigaste "bloggerska"!

Men när jag inte skrivit på ett tag vill jag få med allt som "hänt" men vet inte var jag ska börja eller orkar inte sitta så länge å skriva så då får jag typ blogg ångest å skiter i å blogga! Jobbigt va?    ;)


Men kan ju börja med den här veckan.. har av nån konstig anledning varit som en zombie. Ovanligt trött. Det är väl så att de kommer ikapp en, går över, kommer ikapp en osv.. Man är ju inte superwoman direkt.


I onsdags lämnade jag ändå lägenheten när det va dags för första föräldragruppsträffen på BVC. Mycket trevligt! Va mest bara lite info och presentation av alla mammor, barn och i vårat fall pappor. Mattias va ända farsan där.. hihi.   Men så är vi ända paret med 2 ungar oxå så att...

Men han va inte riktigt van att se andra "hänga fram" tutten när bäbisarna vart hungrig. Lovis som satt i hans famn fick ALL uppmärksamhet av pappsen när två av mammorna behövde amma sina hungriga små sötnötar å mattias inte visste riktigt åt vilket håll han skulle titta...   Men han vänjer sej nog! 

Längtar tills bäbismassagen sätter igång i oktober. Ska bli mysigt! Men då är mattias sjukskrivning nog slut å han har börjat jobba igen så då får antingen hon som har hand om massagen hjälpa mej med ena barnet eller så tar jag med mej nån frivillig... ska nog inte va så svårt att hitta någon tror jag.. =)


För övrigt har jag själv slutat amma efter lite mer än 2 månader. På slutet så va de så stressigt. Gick bra först när jag la dom till bröstet, men efter att dom rapat och vill ha mer så va de plötsligt som att dom vart "tokig", kasta sej med huvet mot bröstet lixom tog och släppte tog och släppte och mjölken spruta och dom kväljdes och hosta och tillslut grina dom och jag vart stressad och de blev inge bra. Prövade med att strunta i den där rap pausen tills dom ätit färdigt ifall de berodde på att dom lixom tappa rytmen och kom av sej. Bytte bröst, ställning allt men inget hjälpte. Tror att de kan bero på att de kommer för mycket mjölk efter ett tag för jag har sån jäkla produktion å de sprutar ur dom efter dom sugit ett tag så dom lixom inte hinner med sej å sätter i halsen å de rann utanför osv.. Barnmorskan trodde oxå att de kunde vara nåt sånt. Och så äter dom som nå hästar så jag fick sitta i evighetens evighet kändes de som å på natten och vid vissa tillfällen på dagen så är de inte heller så kul. Så jag började pumpa ur istället och gav på flaska. Men då vart det att jag fick pumpa hela tiden nästan för brösten va överfull heeela tiden och det gör så jäkla ont! Läckte som en kossa och det kändes bara allmänt jobbigt och obehagligt.


Men jag va så rädd att dom skulle bli hård i magen om jag gick över på babysemp hela tiden så det kändes heller inge bra. Och man vill ju heller inte ta bort bröstet från dom bara för min skull... så ja vela hur jag skulle göra, gör jag det bara för att göra det enkelt för mej? ska jag försöka ett tag till? Är jag "dum" mot dom som tar ifrån dom bröstet? Det kändes jätte jobbigt å jag kände lite press på mej. Men är det stressande för mej och jag inte trivs så känner nog dom av det oxå. Det är faktiskt inte alltid så rosa skimmrande med amningen som jag trodde det skulle vara. I början tyckte jag det men inte nu mot slutet.

Så jag har nu gått över helt till flaskmatning med Baby semp. Men fick tips om Baby sempen Lemolac som är lite snällare mot magen, gör inte att dom blir lika hård som dom KAN bli av vanliga sempen (alla barn behöver inte bli det) vi har inte märkt av att dom blivit särskilt besvärad av den första men för å ta det säkra före det osäkra så kör vi på Lemolacen. Och dom bajsar faktiskt lättare av den har vi märkt så de känndes ju bra.


Ja de va lite om det..

Annars då?

Inatt vaknade Isabelle jätte ledsen och jag antog genast at det va hungern som hunnit ikapp henne i sömnen efter 3,5 timmes sömn sen senaste matningen. Lovis sov som en stock men ja tänkte att hon vaknar nog oxå strax så jag tig Bella och gick och bytte på henne sen la jag hon i sängen med Mattias medans jag gick och gjorde iordning maten, tände ljusen på rumsbordet som vi brukar mysa till med på nattmatningen och de andra som ska fixas. När jag går in i sovrummet igen ligger alla 3 och sover igen och ser inte ut som dom tänkte vakna närmsta minutrarna iaf så jag sätter mej i soffan å väntar... å väntar.. å väntar... tills jag somnar. Vaknar där i soffan klockan 6 av att Lovis gnyr i spjälsängen. Ger henne nappen och hon somnar om, Matte å Bella sover fortfarande. så lägger mej försiktigt i sängen och sover till kl 7. vilka sjusovare! ;)


Ja det va allt för stunden. Får se om jag har nå mer att komma med ikväll kanske.

Ovido - Quiz & Flashcards