Alla inlägg den 15 februari 2012

Av Caroline - 15 februari 2012 16:42

Har just slagit ner rumpan i soffan efter att varit uppe på benen sen lunchtid. Efter att flickorna ätit lunch och matet fått landat lite så bylsa jag på oss alla med ytterkläder och tog fram vagnen och så gick vi ut på en härlig prommis i den underbara solen. Lovis slockna på hallgolvet redan innan vi kommit ut men Bella va vaken 5-10 min så hon hann sitta upp å se lite av omvärlden och vårt vinterland. =) Tur att det är så bra plogat på byn så det går ganska lätt att dra vagnen, men efter storvägen från folkan hade all plogad snö hamnat upp på gåsidan så där va det lite bökigt bitvis med stora isklumpar.


Barna sover fortfarande ute och jag har diskat å plockat lite. Mattias kom precis hem med pizza så jag ska väl passa på å äta innan dom vaknar.

Av Caroline - 15 februari 2012 10:48

Nu sover tjejerna lunch och det gick super att lägga dom!

Först la vi oss alla 3 i våran stor säng och dom fick tutten och så myste vi lite och dom pyssla på med snutten. jag spelade musik, vi brukar lyssna på Whitney Houstons gamla dängor och dom verkar gilla det! Efter ett tag la jag ner dom i sina sängar och efter att dom fått vänt och vridit på sej som dom själva vill så somna dom efter en liten stund. Utan ett ljud! Jag vart lite paff att det gick så bra med Lovis.


 Undra om det är för att jag "lurar" dom?

Genom att jag spelar lite musik och inte stänger sovrums dörrn, jag gör lixom ingen "grejj" utav det. Bara lägger ner dom med tutten som dom redan sugit på ett tag och snutten och jag lägger heller inte på täcket. Dom får böka som dom vill och inte riktigt fattar att jag tänkt att dom ska sova kanske? ja vet inte men de funka iaf!


Sen att dom somnar på tvären och med fötterna på huvudkudden är ju en annan sak. Men det spelar väl ingen roll, dom somnar väl som dom tycker är skönast. Sen drar jag bara på täcket när dom somnat. Eller en filt på Lovis då hon somnade PÅ sitt täcke.


Jag fick höra i helgen att en anledning till varför dom gärna sover på tvären, så att huvet lixom ligger mot spjälskyddet, eller som lovis som brukar trycka upp sej mot spjälorna vid kudden, kan va att dom legat så i magen, att det varit så trångt så något i magen pressats mot huvet. Och det skulle ju kunna stämma?

När jag tänker efter så har dom ju alltid sovit bäst när dom varit ombonad, i början när dom va nyfödd brukade mattias lägga en kudde eller filt runt om då sängen va så stor å dom så små. Då sov dom bäst. Och Lovis låg ju alltid, från den dagen hon kom ut från magen tills hon va 3 månader kanske, som en bakåtvänd ostkrok med huvet riktigt bakåtvinklat så hjässan nästan skulle ta i rumpan såg det ut som. Det såg riktigt oskönt ut men hon sov alltid så, och förmodligen hade hon väl legat så i magen.


Så här somnade dom nu iaf.

   

Bella som alltid ligger på tvären. Och Lovis denna gång med fötterna på kudden och gärna på mage.



Nedan är en bild från BB, för å visa hur Lovis sov som. Det är då hon till vänster som ni förstår.

Som en bakåt böjd ostkrok! Men sen när vi kom hem och dom sov i spjälsängen som är mycket störra låg hon ännu mera bakåtböjd, det kunde se sjukt oskönt ut!

Fatta att dom varit så små?? Å nu är dom så stora!

 

Ovido - Quiz & Flashcards