Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Va hände?

Av Caroline - 13 januari 2012 11:48

ja så var det Fredag och jag undrar vart veckan tog vägen? Men inte mej emot att helgen ligger på tröskeln redo att komma in!

Den här veckan har vi ju gjort som så att vi börjat vänja tjejerna att somna själva i sina sängar istället för att först sussa ner dom i famnen och sen lägga ner dom. Och det har funkat som ja vet inte vad.. utmärkt! Det vi märkt är att dom får inte vara föör trötta. Nej har det gått mot övertrötthet då är det lite svårt. Då blir dom bara griniga och vill bara somna i famnen. Annars ligger dom å gråter i sängen tills dom somnar av trötthet och det står jag inte ut med! Finns inget mer hjärtskärande. Nej bäst är att lägga dom när man tror att dom inte är trötta än, alltså innan man ser på dom att nu är dom trött. Då somnar som på bara några sekunder efter att jag gett dom tutte, snutte och vridit igång speldosan.


Ibland behöver ja inte ens ge tutten dom borrar in ansiktet i snutten bara och så somnar dom! Gjort på max 5 minuter med båda mot för förut när det kanske tog 20-30 minuter innan jag fått båda ner i sängarna. Och så inbillar jag mej att dom sover mycket bättre oxå när dom fått somna själv i sin säng. Dom vaknar inte och är oroliga eller sover oroligt. Gäller även på nattten. Jag har inte behövt stoppa in tutten lika mycket på natten den här veckan. Om det bara är en tillfällighet vet ja ju inte men hurra för det iaf!


Såklart saknar man lite det där mysiga med att sova ner dom i famnen och sitta och titta på dom å snusa på kinderna och hålla handen deras. Men det får vi ta igen när dom är vaken. Vi har märkt att dom är mer medveten nu om vad närhet är, och tar tar själva intiativet till att få vara nära. Tex när dom sitter i gåstolarna och vill komma upp i famnen så sträcker dom ut armarna och tittar upp mot en och vill komma upp. Och när dom är i famnen så kan dom som borra in ansiktet i halsen på en och dom tar på en å vill känna huden och undersöka haka, å näsa osv.. Det är så mysigt så man smälter! Och när dom är lite små trötta på kvällen efter matningen är dom hur mysiga som helst!  


Lovis är nu super duktig på att sitta och hålla balansen länge! Det går så fort, plötsligt bara händer det! Bella är lite mer vinglig så henne får man sitta bakom eller vara beredd med en hand. Lovis bara sätter jag så sitter hon och så har ja lite kuddar runt om ifall att hon tippar. Hon tippade ju faktiskt snett framåt häromkvällen med huvet/ansiktet rätt in i ställningen till ena lekgymmet som vi har (ser ut ungefärs som en mini gungställning). Jag vände mej om i en sekund för att ta snusdosan på bordet och självklart är det ju då det händer.. när man vänder sej om! Det gick ju bra hon vart nog mest bara rädd men det kom några tårar och man får sånt dåligt samvete! Usch den dagen dom slår sej på riktigt när dom är uppe och går längtar jag inte till! 


Och numera vid matbordet när det ska ätas gröt eller annat är det ett riktigt kladdkalas. Speciellt för Lovis. Och hon vill gärna hålla i skeden själv när det börjar gå mot slutet av portionen och sitta å tugga på den och kladda. Jag tycker det är så gulligt men Mattias blir lite nervös över allt kladd som blir överallt! Han är verkligen fruntimmret i detta hushållet! ;)


Just nu ligger tjejerna och sover lunch och jag har tagit en dusch, kokat kaffe och sitter nu och kollar på rederiet. Kommer ni ihåg det tv programmet? Jag å Mattias har haft rederiet maraton sen jul och vi är nu på säsong 5. Det sändes ju i 20 säsonger, 10 år, så vi har lite att titta på.! =)


Ikväll har Mattias borta match  Husum, å dit tänker jag inte släpa med tjejerna så vi blir hemma. Fredags mys får det bli. Även om det kanske blir allt annat än lugnt..! =)


Syster är påväg hit med sin lilla Enya nu så strax ska denna moster snusa mini bäbis! När jag håller henne i famnen känns våra 2 som jätte bäbisar och jag inser hur fort man glömmer allt! Det känns så overkligt att våra har varit så små, tillomed mindre! Våra vägde ju bara 2700 när dom föddes och sen gick dom som vanligt ner lite och vart ännu mindre! Och nu orkar jag knappt bära dom. (klen som jag är). Det går så fort så fort och jag får nästan lite panik. Första tiden ville vi ju bara skulle gå fort så det skulle bli lite enklare, å efter 3 månader susa det verkligen bara till! Och nu vill man nästan bromsa. Fast man ser framemot utvecklingen och allt dom lär sej. Men dom är ju bara så där bäbis liten några månader. Sen blir det lixom barn utav dom. Inga bäbisar längre. Lite sorgset när man tänker för mycket. Men så är det. Och allt har sina för och nackdelar. Nu har vi kommit in i bra rutiner och dom är lättare och hantera, speciellt när man är själv. Och ju större dom blir förändras ju det här med bärandet osv.. men jag/vi får oxå 2 st som kan springa år varsitt håll, krypa åt varsitt håll. kanske "trilskas" lite mer och får mer bestämda åsikter! Men så är det. =)


Nu vart det ett evighets långt inlägg igen och inte en endaste bild då jag har allt på mobilen och för engångs skull skriver från datorn. Men jag ska försöka komma mej för å lägga ut en bild eller 2 sen.


Trevlig helg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline - 16 januari 2013 13:39

Jag är ju helt bedrövlig på att komma ihåg bloggen! Försöka sammanfatta lite kort... Ul gick bra, allt såg fint ut och det var bara 1 bebis denna gång..! :) Tiden bara rusar å jag hänger inte alls med i min egna graviditet!!! Vecka 22 nu å d...

Av Caroline - 18 december 2012 16:35

Vaknade imorse med senadrag i höger vaden som inte var av denna värld! Och jag kan fortfarande inte gå normalt, känns som vaden är spänd och gör ont hela tiden och jag är på vippen att få ett nytt senadrag lite då å då. Oskönt! Halsbrännan har bö...

Av Caroline - 16 december 2012 19:02

Helgen började väl siså där med begravning för gammel mormor i Fredags. Men kvällen avslutades dock med trevlig middag hos min mormor och morfar. Lördagen spenderades ute nästan alla timmar från morgon till kväll med undantag för mat intag och tupp...

Av Caroline - 13 december 2012 13:32

Sen jag skrivit här att ni kan följa mej på Instagram så har jag fått ett antal Instagram profiler som väntar på mitt godkännande om att få följa mej. Men läget är så att så länge ni gjort en profil där jag antingen inte kan se erat riktiga fullständ...

Av Caroline - 8 december 2012 23:23

För er som inte följer mej på Instagram..: We did it igen! I mellandagarna får vi se hur många inneboende det är den här gången. 1 känns lagom.. :) ...

Presentation

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards