Alla inlägg den 27 mars 2012

Av Caroline - 27 mars 2012 09:38

God förmiddag! Måste säga att även om jag ibland är väldigt trött på morron när barnen vill kliva upp så är förmiddan bästa stunden på hela dagen. Barnen är pigga och glada och såå pratiga! När man vaknar står dom på knäna i sina spjälsängar och tittar på en och väntar på att bli upp plockade och leendet man möts av gör ju vilken morrontrött människa som helst på solskenshumör!

Efter att dom ätit kryper dom omkring på golvet eller sitter och leker med nåt och surrar med varann å tokskrattar ibland. Då sitter jag med mitt kaffe å en smörgås å bara njuter av våra underbara ungar!

Händer dock att jag inte hinner äta frulle förrns dom ligger å sover fm men vad gör det?! Kaffe och snus och barnskratt kommer man långt på!! ;)


Nu ligger dom och sover sött. Förmiddagstuppluren är ALDRIG nå problem med. Jag lägger ner dom bara och antingen somnar dom på studs eller pysslar med snutten lite och sen somnar. Eftermiddags tuppisen går oxå kanon. Och kvällsnattningen går allt som oftast oxå oförskämt bra.

Vi gjorde ju 5 minuters metoden för ja vet inte,, 1 månad sen kanske? Jag har alltid tyckt den låtit så hemsk då barnen kan, i värsta fall få ligga å gråta i flera timmar innan dom domnar. Och då såklart av utmattning. Men eftersom vi har tvillingar, och ibland är nån av oss kanske själv vid nattningen, så är det inte roligt att en ska sitta å va trött å kanske gråta i väntan på att få komma upp i famnen medans man håller den andra och ska få den å somna. Så vi tänkte att det kanske va värt att pröva 5mm och funka det så är det nog bäst för oss alla.


MEN både jag och matte va väldigt överens om att tog det längre än 30 minuter då skulle vi avbryta och ta upp dom och sen va de färdigt med den metoden! Vi kände att vi inte skulle palla längre än så.

Man ska ju gå in var 5te minut och bädda om dom och säga med lugn röst typ " natti natt nu ska du sova" och sen gå ut och inte gå in igen förrns de gått 5 minuter hur mycket dom än gråter. Och vi va väldigt rädd för att de skulle bli sånt där hemskt panik gråt, då hade vi gått sönder! Som tur va vart de aldrig riktigt så, dom grät å gnällde, absolut! Men långt ifrån som vi trodde de skulle bli, och det tog "bara" 20 minuter innan dom sov. PUH!


Men en liten ångest känsla hade vi sedan och kände oss som dåliga föräldrar! Vi intalade oss att det va de bästa i längden om det funka. Det stog i "manualen" att det kunde ta 3 dagar upp till 1 eller 2 veckor innan det verkligen funka. 2 veckor!!?? Det klarar vi aldrig!

Andra kvällen behövde vi bara gå in 1 gång och 3dje kvällen somna dom direkt!

Vilken lättnad!

Och sen dess har det funkat, somnar dom inte utan gnäll så behöver vi oftast bara gå in 1 gång till innan dom somnar.

Detta gör alltså nattningen mycket enklare och snabbare och speciellt om man är själv!

Undantag på denna "regel" har vi när barnen är sjuka. Då tar vi upp dom hur mycket dom vill.


Något jag minns från när jag va väldigt liten, konstigt nog, är när jag hade feber så fick jag ofta hallucinationer och drömde mycket på nätterna. Jag tyckte detta va hemskt och jag minns att jag trodde hallucinationerna kom från flytande alvedon som dom gav mej. Så jag grinade alltid när jag va tvungen att ta det.

Detta är nåt jag tänker på när våra ungar är febriga och IFALL dom skulle uppleva samma sak vill jag att dom ska känna sej trygga och få vara i våran famn hur mycket dom vill.


Ja nu vart det babbel om sånt jag inte alls hade tänkt skriva om när jag satt mej här. Men men..


När barnen vaknat kommer deras farfar hit och "plast farmor" och passar dom 1 timme eller 2 medans jag ska ila bort till gamla läggan och få det sista urstädat hoppas jag!


Ikväll ska jag jobba lite oxå å det är jag laddad för! =)




Presentation

Kategorier

Fråga mig

4 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards